Tips bij het opruimen van cosmetica door beautyjournalist Carlijn Biesemaat

Wanneer het aankomt op het opruimen van cosmetica en verzorgingsproducten merk ik dat sommige van mijn cliënten het wat moeilijker hebben bij het keuzeproces. Los van het gevoel of een bepaalde crème, blush of lippenstift je blijdschap geeft, is het bij deze categorie in tegenstelling tot alle andere ook belangrijk om naar de houdbaarheid te kijken. 

Carlijn Biesemaat (31), moeder van tweeling Amy en Maisie (5 jaar) werkt al jaren als freelance beautyjournalist en copywriter voor onder meer het magazine Santé, diverse beautymerken en beauty PR-bureaus. In dit interview geeft Carlijn alle ins and outs over de houdbaarheid van beautyproducten.

cosmetica beautyproducten beautyjournalist estee lauder chanel mac bobbi brown laura mercier huidverzorging opruimen ontspullen badkamer verzorgingsproducten

Waarom is het belangrijk om de houdbaarheidsdatum van cosmetica in de gaten te houden? 
Net als eten kan ook cosmetica bederven. In veel cosmetica zitten conserveringsmiddelen, die naar verloop van tijd in werking afnemen. Wanneer dit gebeurt, kunnen schimmels en bacteriën ontstaan en dan is je product simpelweg niet meer bruikbaar. Onder invloed van bepaalde factoren kan je product snel bederven, denk aan hoe je het product bewaart en hoe vaak het open is geweest. Ook neemt de werking van actieve stoffen (vitamines, antioxidanten) af vanaf het moment dat je een potje, tube of pompje hebt aangebroken. Hoe langer het product openstaat, hoe minder goed deze stoffen dus werken. Om het beste uit je product te halen, is het wijs om een product zo snel mogelijk op te maken. Dan zijn de werkzame stoffen het meest optimaal. 

Hebben alle beautyproducten (cosmetica en huidverzorging) een houdbaarheidsdatum? Waaraan kan je de houdbaarheidsdatum zien? En als het er niet op staat? 
Op de meeste cosmeticaproducten vind je een symbool dat bestaat uit een open potje met een cijfer en de letter M. Dit betekent dat het product na openen een X aantal maanden goed is. 12M betekent dus dat het product na openen een jaar houdbaar is. Let wel: dit is een indicatie. Gebruik net als bij eten vooral je zintuigen. Ziet het product er vreemd uit (verkleurd, korrelig of juist heel waterig) of ruikt het vies: gooi het dan weg. Is het product na het verstrijken van de houdbaarheid nog helemaal goed? Dan kan je het product gerust nog wat langer gebruiken.
Staat er geen houdbaarheidsdatum op je product? Hou dan ongeveer deze richtlijnen aan:

  • Reinigers: 1 jaar
  • Toner en lotion: 6 maanden tot 1 jaar
  • Exfolianten: 1 jaar
  • Crèmes en serums: 6 maanden tot 1 jaar
  • Lippenbalsems: 1 jaar
  • Mascara en eyeliners: 4 tot 6 maanden
  • Foundation: 6 maanden tot 1 jaar
  • Blush, oogschaduw en andere poedermake-up: 2-3 jaar
  • Lipstick en lipgloss: 2-3 jaar

Ongeopend zijn producten jaren houdbaar, vaak wel drie tot vier jaar.

Zijn er bepaalde artikelen sneller over datum dan andere? Zo ja, waar ligt dat aan?
Over het algemeen zijn plantaardige producten minder lang houdbaar. Natuurlijke stofjes zonder conserveringsmiddelen bederven nou eenmaal sneller dan synthetische ingrediënten. Ook producten met bijvoorbeeld retinol en antioxidanten zijn minder lang goed. Dat wil zeggen: ze werken vaak na een paar maanden al niet meer. Onder invloed van lucht en licht neemt de werking van dit soort actieve stoffen sterk af, waardoor je vaak na drie tot zes maanden al met een niet-werkzaam product zit. 

Tot slot, heb je tips om beautyproducten langer te gebruiken? Wat moet je absoluut niet doen? 
Zeker, er is veel te doen om zo lang mogelijk plezier te hebben van je favoriete product. Ten eerste is het belangrijk om je product altijd uit de zon te laten. Bewaar je producten bij voorkeur op een droge, donkere en koele plaats. Zonlicht en warmte zorgen ervoor dat werkzame stoffen snel worden afgebroken. De koelkast klinkt dan aanlokkelijk, maar dat is dan weer geen goed idee. Door de te lage temperatuur kan de werking van stoffen afnemen. 

Voor make-up (bijvoorbeeld lipstick) geldt dat je liever niet met een ander deelt. Dit om de verspreiding van bacteriën zoveel mogelijk te voorkomen. Let er bij mascara op dat je het borsteltje niet hard op en neer pompt in de huls. Dit zorgt ervoor dat je mascara uitdroogt en je er minder dan een half jaar plezier van hebt.

Op onderstaande foto zijn alle producten te zien die Carlijn in 2020 heeft gebruikt! Yes, she’s a pro in smeersels en dat zie je aan haar stralende huid. 

Wil je meer weten over het strak organizen van je cosmetica? Check morgen mijn post op Instagram voor inspiratie. 

cosmetica dermalogica sensai beauty marie kondo estee lauder mac chanel opruimen opruimtips ontspullen

Wat maakt afscheid nemen van een item met emotionele waarde zo lastig en hoe ga je hiermee om? 

Het was in de jaren ’80 dat ik fanatiek op ballet zat. Mijn moeder bracht me elke zaterdagochtend naar de balletschool waar ik de dag vulde met klassiek ballet, jazz en tapdansen. Ik kan de geur van de danszaal nog ruiken als ik eraan denk.

opruimen, loslaten, hoe ruim ik op, marie kondo, opruimcoach, opruimconsultant, opruimtips

Deze balletschoenen, pijnlijke spitzen, heb ik vanaf mijn 7e jaar. Ze zijn al meer dan 15 keer meeverhuisd. Van mijn ouderlijk huis naar mijn eigen woning. Ik paste ze al lang niet meer, zat niet op klassiek ballet en mijn dochter ook niet. Bovendien voelde ik geen blijdschap als ik ze weer zag opduiken in mijn huis. Toch kon ik geen afscheid nemen van mijn spitzen.

Mijn jeugd in de jaren ’80 was magisch. Ontelbare mooie herinneringen met mijn ouders, familie en vrienden aan de kust in Zeeland. Helaas kwam aan deze mooie tijd een abrupt einde toen mijn ouders besloten uit elkaar te gaan. Een heftige tijd en een periode waarin mijn zorgeloze jeugd een draai kreeg.

De jaren erop kregen de balletschoenen, die ik na de jaren ’80 nooit meer had gedragen, een andere betekenis. Elke keer als ik mijn spitzen vasthield moest ik denken aan die mooie tijd in mijn jeugd. De tijd waarin ik veel met mijn ouders samen deed, van hutten bouwen tot schoolreisjes. Het waren juist deze herinneringen die het zo moeilijk maakten om de spitzen weg te doen.

Tijdens mijn opruim proces heeft de methode van Marie Kondo me geleerd dat elk item een bepaalde rol speelt in je leven en dat je alleen de spullen houdt die je blijdschap geven.

Deze stappen heb ik genomen om afscheid te nemen van mijn balletschoenen:

  1. Koppel de herinnering los van het item. De goede herinneringen die dit item oproepen verdwijnen niet als het item weg is. 
  2. Omarm het leven nu en focus op datgene en dingen die je gewenste levensstijl ondersteunen. Laat los wat je in het verleden houdt.
  3. Neem waardig afscheid. Hou het item vast en bedank het voor de rol in je leven en de les die het je heeft geleerd. 
  4. Breng het item direct weg, zodat het uit je huis is.
Het heeft wat jaartjes geduurd, maar ik voel me verlicht na het wegdoen. De beladen energie is weg uit mijn huis en ik heb gevoelens uit een bepaalde periode losgelaten.
 
Iets vasthouden uit het verleden wat op dit moment niet in je (gewenste) leven past kan je  vasthouden in het verleden of blokkeren om in vrijheid de toekomst in te gaan.
 
Mocht je ook zulke items hebben dan hoop ik dat mijn ervaring je verder zal helpen. Is het te overweldigend en kan je wat coaching en begeleiding gebruiken? Neem dan contact op voor een adviesgesprek, online coaching sessie of een sessie in huis. 
opruimen, loslaten, hoe ruim ik op, marie kondo, opruimcoach, opruimconsultant, opruimtips

Een interview met Lara Ourtane, oprichtster van Crisp Sheets, over balans houden als werkende moeder.

Waar kan iemand jou ‘s nachts voor wakker maken?
Ooeh liever niet 😬.. maar tegen een bananensoes van Holtkamp zeg ik niet gauw nee.

Kan je vertellen waarom en hoe je Crisp Sheets bent gestart?
Ik ben Crisp Sheets in 2014 begonnen. Ik vond destijds het beddengoed erg beperkt en kon zelf niet vinden waar ik naar op zoek was. Zonde ook, want we spenderen gemiddeld 1/4 van ons leven in bed dus ik vond dat het tijd werd om de slaapkamer wat liefde te geven. In het begin deed ik Crisp Sheets naast mijn fulltime baan zodat ik rustig kon opstarten. Inmiddels verkopen we Crisp Sheets in Europa, Amerika, Canada, Australië en Nieuw Zeeland.

Hoe combineer je het moederschap van twee kinderen onder de 5 jaar met een eigen bedrijf?
Drie jaar na het starten van Crisp Sheets werd mijn eerste zoon geboren. Hoewel ‘eigen baas’ zijn best veel voordelen heeft, zoals meer flexibiliteit en thuiswerken wanneer het uitkomt, heeft het ook zeker zijn nadelen. Je bent nooit echt vrij en ik had destijds bijvoorbeeld geen zwangerschaps- en kraamverlof.

Ik vond het behoorlijk pittig en lastig af en toe dat ik nooit even het werk kon loslaten. Na anderhalf jaar werd mijn tweede zoontje geboren en hadden we het nog drukker 😅. Gelukkig kan ik sinds twee jaar best wat werk uitbesteden aan een paar fijne collega’s, waardoor ik nu al mijn werk in 3-4 dagen kan proppen. Malik en Maceo gaan drie dagen naar de crèche en Chakir en ik hebben ze allebei één dag per week. Als ik met mijn boys ben, probeer ik mijn werk volledig los te laten, zodat ik echt van ze kan genieten.

Raak je wel eens uit balans? Zo ja, hoe ga je daarmee om?
Niet heel vaak, ben redelijk in balans. Er zijn zeker periodes geweest waar het me allemaal even te veel werd en ik het gevoel had dat ik werd ‘geleefd’. Ik merk dat het meestal even duurt voordat ik besef dat ik uit balans ben en waar dat aan ligt.

Zodra ik dit merk neem ik een dag voor mezelf; gewoon een dag niksen en luieren zonder schuldgevoel. Vakanties helpen ook altijd goed. Vorig jaar ben ik zelf een week op vakantie geweest, hierna was ik weer helemaal opgeladen. Even niks moeten en met niemand rekening houden.

fairtrade beddengoed crisp sheets marie kondo work life balance woonaccessoires

Wat is jou grootste uitdaging?
Plannen en vooruit denken. Ik doe alles op gevoel, soms doe ik voor mijn gevoel maar wat. Van de hak op de tak. Ik denk nooit ergens lang over na, maar ik doe het gelijk. Ik zou wel iets meer structuur in mijn werk willen creëeren.

Met de kennis en ervaring van nu, wat zou je anders doen in je leven?
Ik zou wat meer energie en tijd in mijn school en opleidingen hebben gestoken. Ik ben een college drop out en heb wel vijf opleidingen geprobeerd, maar niet afgemaakt. Ik werd lui en niet geprikkeld van studeren. Nooit uitgevonden waar dat nou aan ligt. Waarschijnlijk toch echt aan mezelf 😉
Ik ben uiteindelijk gekomen waar ik ben en daar ben ik blij om, maar ik had puur voor mezelf toch graag een mooi diploma willen hebben. 

Wat is jouw favoriete plek in huis en waarom?
Mijn favoriete plek is ons bad. Daar kom ik echt tot rust. Kaars aan, thee en e-reader erbij en ik heb een top avond. Oh ja, de tijden zijn veranderd voor mij 👵🏼

Noem drie dingen die je blijdschap geven?
Mijn gezin, vrienden en lekker eten.

Tot slot, welke tip zou je willen geven aan ondernemende moeders?
Blijf bij jezelf; dat geeft je energie en zal je prikkelen om iets te maken/doen waar je blij van wordt. En neem een extra telefoon voor werk; deze kun je uitzetten als je met je gezin bent en dat geeft rust. En…. You got this!

Lara Ourtane – Crisp Sheets
www.crispsheets.com
Instagram

Crisp Sheets beddengoed bijenkorf slaapkamer woonaccessoires interieur styling lakens deken kussen
Lara Ourtane (38), vrouw van Chakir en moeder van Malik en Maceo. Oprichtster van Crisp Sheets en Petit Sheets

De 6 gouden opruim regels om je huis grondig op te ruimen.

#1 OPRUIM DOELEN

 ‘Ik wil dat mijn huis netjes is’, is nooit het echte doel. Wat wil je daadwerkelijk bereiken met een opgeruimd huis? Bijvoorbeeld rust, een lege tafel waar je gezellig aan kan dineren, overzicht, een plek voor jezelf in huis. Je ‘waarom’ in kaart brengen is de allereerste en belangrijkste stap van jouw opruim proces. Weten waarom je opruimt bepaalt je motivatie en is je focus.

Enkele vragen die ik mijn cliënten stel om hun waarom te achterhalen:
Hoe zou je dag eruit zien als je huishouden op orde is?
Welk gevoel wil je krijgen als thuiskomt?
Hoe wil je leven met je gezin, familie, vrienden?
Welke woorden komen in je op als je denkt aan je ideale levensstijl?

Denk elke keer als je vastloopt tijdens het opruimen aan jouw opruim doel(en).

#2 PER CATEGORIE 

Ruim per categorie op en niet per kamer.  Waarom het beter is om per categorie op te ruimen? Ik heb laatst met een cliënt elektrische kabels verzameld die lagen verspreid over drie (!) verdiepingen. Ze schrok zich kapot toen ze alles bij elkaar zag. Vaak liggen dezelfde spullen op verschillende locaties in het huis. Door alles op één hoop te leggen, krijg je overzicht per categorie én zie je pas echt de hoeveelheid. Ook voorkom je dat je meerdere keren dezelfde (sub)categorie opruimt.  

Zo pak je het aan: 

  • Blok tijd in je agenda om een categorie als kleding uit te zoeken. Heb je heel veel kleding en/of niet veel tijd splits dan de categorie op in subcategorieën: tops, truien, t-shirts, broeken etc. Zo maak je het behapbaar. 
  • Verzamel alles van deze (sub)categorie en leg het op een stapel.
  • Vervolgens ga je één voor één aan de slag met selecteren; houden, weggooien, doneren, verkopen. 

#3 KIES OP GEVOEL

Als je een item bewust vasthoudt dan roept het iets in je op. Maakt het je angstig, boos, verdrietig, blij of doet het je helemaal niks? Waar staat het item symbool voor? Een cliënt had een flinke verzameling aan zelfhulp boeken. Eenmaal in haar handen kreeg ze direct een zwaar gevoel. Ze herinnerden haar aan een periode dat ze niet lekker in haar vel zat. Had ze deze boeken nu nog nodig? Integendeel! Dankbaar voor hun rol nam ze er afscheid van. Ze koos alleen de boeken die pasten bij de persoon die ze nu was, die haar een gevoel van blijdschap gaven. Hét criterium bij het selecteren van je spullen: krijg ik hier een blij gevoel van? Neem afscheid van de spullen die dit niet doen. 

Als je het lastig vindt begin dan met de ‘spark joy’ check; pak drie items die direct een glimlach op je gezicht toveren. Houd deze aan als graadmeter.

opruimen marie kondo opruimmethode opruimen ontspullen opbergen opruimtips

#4 VASTE PLEKKEN

Laten we de ergernis ‘ruim je troep eens op’ ombuigen naar de heldere vraag ‘zou je item x na gebruik kunnen terugleggen waar het hoort?’. Mijn vraag is dan heeft item x een vaste plek in huis, kan je er makkelijk bij, liggen het bij soortgelijke artikelen? Zo niet dan is het per definitie lastig om iets netjes op te ruimen of te vinden. Deze twee stappen heb je te nemen: 

Stap 1: faciliteer het opruimen door elke (sub)categorie een vaste en logische plek in huis te geven. Zo weet jij en iédereen in huis waar iets hoort te liggen. Het meest wenselijke is dat iedereen zijn eigen plek heeft voor zijn/haar spullen.

Stap 2: leer jezelf de gewoonte aan om een item na gebruik altijd terug op zijn vaste plek te leggen. Rommelig zijn is gedrag en gedrag is te veranderen. 

Door vaste plekken te creëren en spullen na gebruik altijd terug te leggen, zal je nog zelden moeten opruimen en helemaal niet meer hoeven zoeken. Bovendien weten je huisgenoten wanneer je roept ‘ruim je troep eens op’ in ieder geval wáár ze het moeten opruimen.

#5 VERTICAAL OPBERGEN 

Dit is één van mijn favoriete Marie Kondo opruimtips. Vouw kleding en linnengoed zo op dat je ze verticaal kan opbergen. Probeer überhaupt zoveel mogelijk spullen in je huis verticaal op te bergen. Het voelt misschien onnatuurlijk aan, maar inmiddels staat zelfs mijn laptop rechtop in de kast. Deze manier van opbergen was voor mij echt een eye-opener.  

De voordelen op een rij: 

  1. Meer overzicht, alles is in één oogopslag zichtbaar.  
  2. Win en creëer ruimte in je kasten.  
  3. Visueel geeft het meer rust zeker als items van licht naar donker worden opgeborgen.  
  4. Je lades en planken blijven opgeruimd. 
  5. Spullen en outfits uit je kasten pakken wordt een makkie.  

#6 DOE HET IN EEN KEER

Als je de stap neemt om grondig op te ruimen dan is je kans van slagen groot als je het in één ruk doet. Door achter elkaar de categorieën op te ruimen leer je steeds beter aanvoelen waar je blij van wordt. Je traint je besluitvaardigheid als een soort spier. Elke keer als je een tijd niet opruimt, verslapt deze ‘spier’ weer. In totaal duurde mijn opruim reis zo’n 3 maanden. De duur is voor iedereen anders. Of het nu 2 maanden of een jaar duurt, gun jezelf de tijd en het geduld om het aandachtig te doen. Uit ervaring kan ik je vertellen dat jouw opruim marathon je meerdere prijzen in je leven zal opleveren.

Het kan zijn dat je ondanks de gouden regels toch ergens in het proces vastloopt. Mail je specifieke vraag of contact me voor een gratis adviesgesprek. Ik help je graag vooruit!

verticaal opbergen marie kondo opruimmethode konmari methode opruimen overzicht

In gesprek met Aarti O’Varma over hoe ze als ‘recovering shopaholic’ een duurzaam bedrijf creëerde.

Hoe zou je jezelf omschrijven?
Ik ben positief en maak makkelijk contact. Ik sta open voor nieuwe dingen en ben erg leergierig. Ik ben ook een chaotisch persoon en mis soms het overzicht, waardoor ik onrustig word.

Je noemt jezelf een ‘recovering shopaholic’. Kan je meer vertellen over het verslaafd zijn aan shoppen
De ‘niet gezonde’ vorm van shoppen begon zo’n 10 jaar geleden na de geboorte van mijn eerste kind Jaya. We zijn toen verhuisd naar een plek waar ik me niet prettig voelde. Ook liep mijn relatie niet lekker meer. Ik sloot mij emotioneel af en stortte me op het kopen, verkopen en verzamelen van spullen. Ik probeerde pijnlijke ervaringen en confrontaties te mijden en zocht afleiding door te shoppen. Het shoppen werkte als een verslaving. Ik voelde geen pijn en emoties meer. Mijn gevoel was vlak. Na het overlijden van mijn vader klapte ik helemaal dicht en ben toen nog extremer gaan kopen. Ik was continu bezig met spullen. Als ik niet bezig was met kopen dan was ik ze in huis aan het sorteren op kleur en categorie. De kaartjes zaten er soms nog aan. Het nam al mijn tijd en geld in beslag. Mijn sociale contacten hadden hier ook onder te lijden. Ik werd geleefd door mijn spullen.

Hoe zou je jouw relatie met spullen destijds omschrijven?
Negatieve emoties dempte ik door te kopen. Ik behandelde mijn spullen alsof ze gevoel hadden. Ik gebruikte ze niet eens. En niemand mocht ook maar iets aanraken. Het representeerde iemand die ik wilde zijn, maar ik was het niet. Door het kopen van bepaalde items dacht ik die gelukkige, sociale en gezellige vrouw te kunnen zijn. Mijn spullen weerspiegelden mijn droombeeld. Mijn ideale ik.

En nu?
Een gezonde gekte. Ik vul op dit moment mijn leven in zoals ik het me had voorgesteld, sta emoties toe en ben meer in balans. Het feit dat anderen mijn kleding dragen vind ik leuk. Ik kan er nu van genieten en draag ze ook echt. Ik handel meer vanuit gevoel en waar ik achter sta. Ik kan ook beter mijn grenzen aangeven en mijn gevoel uitleggen. Spullen hebben niet meer de rol als demper. Vroeger representeerden spullen mijn droomvisie of ideaalbeeld en werd ik erdoor geleefd. De manier waarop ik er nu mee omga geeft me juist energie. 

Hoe is The Collectives ontstaan?
Ik had verschillende documentaires gezien over de impact van de mode industrie op het milieu en de vaak slechte arbeidsomstandigheden. Dit waren eye-openers die mij bewust maakten van de stempel die ik druk met mijn eigen koopgedrag. Mijn coach vroeg me ‘Je leent al veel kleding uit aan vrienden, kan je daar geen business van maken?’. Ik heb prachtige kwalitatief hoogwaardige kleding die de ultieme mogelijkheid biedt tot circulair gebruik. Ben op onderzoek gegaan en al vrij snel gestart met de professionele uitleen van mijn eigen kleding. Ik kreeg daar meteen al heel veel energie van! Inmiddels hebben we diverse klanten en stylisten die bij ons kleding lenen. Je kan bij The Collectives zowel wardrobe capsules huren als outfits voor speciale gelegenheden. 

marie kondo, sustainable fashion, designerkleding, preowned, duurzaam shoppen, ontspullen, recyclen, isabel marant,

Van welk item had je het meeste aantal stuks en hoeveel?
Schoenen. Zeker 400 paar van merken als Celine, Sergio Rossi, Chloé.

Hoe combineer je het moederschap met je eigen bedrijf?
Dat is soms een struggle. Mijn kinderen zijn 8 en 11. Ze willen nog heel graag mijn aandacht. Ik wil ze zelf ophalen, naar sport brengen etc. Ik wil nu juist veel tijd met ze besteden. Fulltime moederschap is een baan op zich. Een bedrijf opzetten ook. Dat is soms frustrerend. De logistieke planning is vooral een uitdaging, maar het gaat steeds beter. 

Kan je drie dingen opnoemen die je echt blij maken?
Wakker worden naast Jaya en James. Telefoongesprekken met mijn nieuwe liefde die in het buitenland woont. En gestoofde kip van mijn moeder.

Tot slot, welk advies zou je een shopaholic in need geven?
Maak je eigen kast inzichtelijk. Ga de confrontatie met jezelf aan. Maak het zichtbaar. Wat heb je allemaal en hoeveel heeft het gekost? Waar hangt nog een prijskaartje aan? Voordat je je winkelmandje afrekent, stel jezelf de vraag waarom je dit item perse wilt kopen.

En als de confrontatie met je spullen zelf niet lukt dan raad ik je aan om eens met Miriam te praten 😉

Wil je weten hoe de kledingverhuur van The Collectives precies werkt? Check dan @thecollectives.amsterdam (Onder stories: FAQ).

Verhuizen kan stressvol zijn, maar dat hoeft niet.

Gemiddeld verhuizen mensen zeven keer in hun leven. Wat dat betreft kan ik mezelf een ervaringsdeskundige noemen, want mijn track record telt 23 keer. Ik weet dat het verhuisproces een hoop stress op kan leveren. Want waar en wanneer begin je? Het ‘verhuisproces’ start al ruim vóór de verhuizing met het ontspullen van je huidige woning.

De voordelen van het ontspullen vóór de verhuizing:
✅ Je zal minder spullen hoeven te verhuizen
✅ Het uitpakken en opnieuw inrichten kost je minder tijd en energie 
✅ Je nieuwe huis is makkelijk opgeruimd en schoon te maken
✅ Je kan geld verdienen met de spullen die je niet meer nodig hebt
✅ Je bespaart geld doordat je spullen terugvindt die je nodig hebt
✅ In je nieuwe huis word je alleen omringd door spullen die je blij maken

Begin nu!
Houd er rekening mee dat het ontspullen enige tijd kost. Hoeveel tijd verschilt per persoon, maar begin liever vandaag dan morgen. Om doelgericht op te ruimen is het belangrijk dat je per categorie opruimt en niet per kamer. Dezelfde spullen kunnen op verschillende plekken in het huis liggen, waardoor je niet weet hoeveel je ervan hebt of dat je het überhaupt nog hebt. Hoe vaak gebeurt het niet dat je iets koopt, omdat je het niet kon vinden? Met als gevolg dat er drie plakbandrollers, 10 notebooks, 20 batterijen, 50 pennen etc in huis rondslingeren. 

Het verzamelen en uitzoeken van de spullen die je wilt houden en wegdoen kan vermoeiend zijn dus maak tijd vrij in je agenda en plan het in. Om je een idee te geven; met mijn klanten ben ik doorgaans niet meer dan vijf uur per dag bezig. Is het dan klaar? Nee, maar je hoofd is er wel klaar mee. Dat is te wijten aan ‘beslissing-vermoeidheid’. Je beslist continue of je het artikel:

  • houdt
  • doneert aan een goed doel
  • weggeeft aan vrienden of familie
  • verkoopt
  • weggooit

Als het van iemand anders is, leg het op een ‘to do’ stapel. Maak een notitie om degene te vragen wat hij/zij ermee wilt.

Ontspullen
Per (sub)categorie gaat elk item door je handen. Als het item je geen blijdschap geeft of je gebruikt het niet dan is het ‘clutter’ en kan het weg. Vind je het lastig, stel jezelf dan de vragen als; mocht je het kwijtraken, zou je het opnieuw kopen? Houd je dit artikel in het geval je het op een dag nodig hebt? Hoe lang wacht je al op die dag?! Als je een artikel ter herinnering bewaart, zal de herinnering nog bestaan als je het niet meer hebt? Kan je er anders een digitale foto van maken?

 

Papierwerk: alles kan weg
Papierwerk is een specifieke categorie, omdat vrijwel niemand een gat in de lucht springt als we het hierover hebben. Geen enkel sparkje joy. Mensen raken eerder in de stress door stapeltjes en mappen papier. Dat zal niet veranderen als je het meeneemt naar je nieuwe woning. Ik merk dat veel van mijn klanten het een energiezuigende categorie vinden. Toch lukt het ons elke keer weer. De truc is om het in één ruk te doen. Verzamel al je papierwerk en werk zoveel mogelijk weg. De meeste administratie is tegenwoordig digitaal en andere informatie als handleidingen zijn online te vinden. Neem afscheid van tijdschriften en knipsels die je ooit wilde lezen en gooi oude bonnen en verlopen garanties weg. 

administratie opruimen, papierwerk sorteren, opruimtips
Verzamel al je papierwerk

Wanneer begin je met inpakken?

Sommige categorieën, zoals seizoenskleding en -artikelen kun je al inpakken na het ontspullen. Echter heb je na het ontspullen veel minder tijd nodig om alles in te pakken. Je hoeft niks meer uit te zoeken en je hebt je spullen al per categorie bij elkaar verzameld. Los van meubels kan je binnen een dag alle spullen hebben ingepakt in dozen. Noteer aan de zijkant en bovenkant van de doos de kamer waarin de spullen horen en kernwoorden als “kantoorspullen”, “keukenapparatuur” etc.  Bij meerdere slaapkamers kan je de kamers een nummer of naam geven, zodat de verhuizers of je vrienden weten naar welke kamer deze moeten. Maak een plattegrond met naam/nummering van de kamers of plak een nummer op de deuren van de kamers.

Hoe fijn is het als je straks dozen uitpakt waarin alleen spullen zitten die je een gevoel van blijdschap geven! 

Ga jij verhuizen en kan je wat hulp gebruiken of ben je verhuisd, maar liggen je spullen nog in dozen? Bekijk hier waar ik je bij kan helpen.

ontspullen voor de verhuizing. opruimen, spullen weggooien, doneren. opruimtips
Marie Kondo checklist

Kun jij geen rust vinden thuis?

De kans is groot dat de aanwezigheid van spullen die je liever kwijt dan rijk bent deze onrust veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan spullen van een ex-partner, achterstallige administratie, boeken over het leven als vrijgezel (terwijl je graag een relatie wilt) of een overschot aan ongedragen kleding. 

Opruimen is een confrontatie aangaan met jezelf
Ook al zijn deze spullen soms goed opgeborgen en uit het zicht, de negatieve energie hiervan is duidelijk voelbaar. Daar valt geen salie tegenop te branden. Je weet en voelt dat het in je huis ligt. Wat voor spullen dit precies zijn, is verschillend per persoon. Echter geldt wel voor iedereen dat spullen met een negatieve lading een behoorlijk effect kunnen hebben op het dagelijks leven en zelfs op hoe iemand zijn leven zou willen inrichten. 

Het zijn helaas juist deze spullen die ons tegenhouden om (te beginnen met) op te ruimen. Spullen staan symbool voor herinneringen, situaties, relaties en gedrag. Opruimen is dan ook een confrontatie aangaan met jezelf. Je laat niet alleen de spullen los, maar vooral de negatieve ervaring of herinnering die het bij je oproept. Grondig opruimen geeft je inzicht in jouw manier van leven. Het helpt je terugkijken naar het verleden, wat je focus nu is en waar je naartoe wilt.                                           

Make room for happiness
De opruimmethode van Marie Kondo is een levensstijl die je helpt bij het kiezen van wat je belangrijk vindt in het leven. Je kiest alleen de spullen die je blij maken en die je (gewenste) levensstijl ondersteunen. Dit betekent dat je spullen zal loslaten die dit niet doen. Wellicht zie je issues die je uit de weg bent gegaan en waar je nu mee aan de slag moet. Je ruimt je psychische ruimte op. 

Als KonMari Consultant ondersteun ik mensen bij het maken van deze keuzes tijdens het ‘opruimen’. Ook help ik bij het bepalen van de prioriteiten en zorg ik ervoor dat je je persoonlijke doelen behaalt. Door gestructureerd te werken en samen de persoonlijke spullen te selecteren, komen je struikelblokken vaak naar voren. 

Volgens Marie Kondo kunnen we onze bezittingen op drie manieren benaderen:

  1. Ze nu onder ogen zien, 
  2. ze ooit onder ogen zien, 
  3. of ze negeren tot we dood zijn. 

De keuze ligt bij jou.     

Wil je graag weten wat ik voor jou kan betekenen? Stuur me dan een mail. Ik help je graag verder.

Miriam

Waarom ik geloof in de methode van Marie Kondo

My life before I met Marie Kondo. Vroeger kon ik nog wel eens in paniek raken als er spontaan bezoek voor de deur stond of te laat komen omdat ik mijn spullen niet kon vinden. Ik liep geregeld achter met de was en mijn administratie. Had een onoverzichtelijke kledingkast en huurde zelfs een Shurgard box om mijn verzameling kleding en schoenen te stallen. Ik had rommelige lades gevuld met sleutels, nietjes, kaarten (rouw- en verjaardagskaarten), foto’s, stiften etcetera. Iets zoeken en vinden kostte me energie, tijd en zelfs geld! Omdat ik bepaalde items onnodig nog een keer aanschafte. 

 

Ik had altijd het gevoel dat ik eerst nog wat moest doen voordat ik iets leuks ging doen. Er ontbrak overzicht en structuur in mijn dagelijkse patroon. En dat was als werkende moeder met een energieke peuter alles behalve relaxed. Voor mijn gevoel reed ik continue 100 km/u in z’n drie . Het werd tijd dat ik mijn leven ging organizen. Ik ontdekte de KonMari Method en ben aan de slag gegaan.  

 

Categorie na categorie heb ik de Spark joy check gedaan. Beginnende met mijn kleding en eindigende met de sentimentele items. Met als enige vraag; van welk item word ik echt blij? Dus vaarwel te strakke jeans, ongelezen boeken, ongewenste cadeaus, souvenirs en oude verjaardagskaarten. Alles kon weg. Maar niet voordat ik waardig afscheid had genomen door ze te bedanken voor de mooie ervaring, de overgedragen wens etc. Door bewust afscheid te nemen van spullen kon ik beter loslaten. 

Het herwaarderen van mijn spullen zorgde ervoor dat ik minder dan de helft overhield. Bizar. Er bleven alleen spullen over die pasten bij mijn levensstijl op dat moment. Ik zag het huis langzaam transformeren en de energie in huis voelde lichter. 

 

Bij de laatste stap, het daadwerkelijke organizen, heb ik voor elk item een vaste plek ingericht. Het ontdekken van de juiste plek van een item en het inruimen vind ik een lekkere klus. Ik leg tegenwoordig alles na gebruik terug op zijn plek wat automatisch betekent dat ik nooit meer opruim en zoek. 

Overzicht check. Structuur check. Ik heb meer rust en kan oprecht genieten van de dingen die ik doe. 

 

Is opruimen volgens de KonMari Method echt ‘life-changing’? Zeker!

Een positieve ervaring deel ik vaak met enthousiasme en volle overtuiging met anderen. Of het nu om een heerlijk restaurant gaat met uitstekende service of een interessante docu. Mijn opruim ervaring had zo’n positieve impact op me dat ik deze graag wilde delen. Allereerst hielp ik vriendinnen en familieleden bij het organizen van hun huis. Inmiddels werk ik bij klanten als professional organizer opgeleid door Marie Kondo. Ik ondersteun mijn klanten tijdens het opruim proces bij het maken van keuzes en het leren loslaten. We maken letterlijk en figuurlijk ruimte voor geluk. Ook geef ik praktische tips over waar en hoe je spullen opbergt. 

Heb je moeite met het wegdoen van spullen of weet je niet waar je moet beginnen met opruimen dan nodig ik je bij deze uit voor een intake. Normaal neem ik een intake bij je thuis af, maar gezien de huidige situatie gebeurt dit online. 

 

De eerste 3 intake aanvragen geef ik gratis weg. Stuur een mail met daarin jouw reden om te willen opruimen.

Marie Kondo | Style Story